SELAMAT DATANG KE JALAN BAHAGIA(Semoga kita semua beroleh manfaat dan syafaat dariNya)

Monday, January 02, 2017

Selamat Tinggal SKPP 16(2)

Dalam entry harini saya akan dedikasikan khas buat semua warga SKPP16(2) khususnya yang berada di sana pada tahun 2016 dan menyaksikan pemergian saya.. walaupun tak ramai orang buat.. ni blog saya.. suka hati saya le hehe..

Kita mulakan dengan pejabat.. Guru Besar Puan Nor Azah Harun Alias, walaupun baru berkhidmat lebih kurang 6 bulan bawah beliau.. rasa sangat selesa dan dapat laksanakan tugas beliau dengan baik. Penolong Kanan 1, Encik Adnan Zainal Abidin nampak seperti kawan, suka bercerita dan mudah nak mintak apa-apa.. pasal keje la..KAlau dressing nampak macam pengarah2 dah..(laariii..hehe) .. PK Hem, Puan Hanita Kamal Arif.. kenal dari beliau seorang guru biasa, tempat duduk pun berjiran je.. banyak beri tips dan suka cerita pengalaman yang menarik.. pun sama mudah dibawa berbincang. Suka memakai bunga dibaju sebagai trade mark..(dulu-dulu) ..PK Koko.. Pn Angelina Jemat.. Suka kerja dengan beliau. Cara cakap yang amat sopan atau lemah lembut..saya suka buli beliau walaupun beliau bos.. tapi saya juga suka mintak maaf pada beliau.. Dia juga selalu ingatkan saya pasal hal kerja, selalu belanja makan, kasi souvenir.. Apa yang saya tulis ni adalah pengalaman dengan saya.. jadi xde kaitan ngan orang lain.

Staff pula.. paling lama dengan Firdaus dan Wirdaniayu.. Sangat banyak membantu.. tq so much weh.. tak dapat balas budi baik korang. CC baru Kak Su.. nama pun tak hafal..hehe..jangan marah..masuk pun dah akhir tahun.. tq juga sebab tolong buatkan gaji baru walaupun belum dapat. Syafiq Md Ali yang dah naik Jabatan juga takkan dapat saya lupa.. Sedih sangat bila dapat tahu dia nak tinggalkan ofis. Tetapi selalu je jumpa sebab sekolah kan satu bangunan ngan jabatan.

Perenggan ketiga ni kita mula dengan Panitia Agama dulu lah.. Pertama kak Elyza Awang Mat.. KP yang amat baik, lemah lembut, pemurah dan sebagainya.. amat baik..Banyak nasihatkan saya tentang kerja, selalu kongsi pengalaman. Dan kenangan tak dapat dilupa dia paksa saya masuk pertandingan resit GST dan saya menang pula baucar rm200.. huhu.. Nanti saya belanja ye. Antara yang lama.. Mahirah.. orang kuat SPBT ..juga sangat baik.. suka belanja.. suka kongsi cerita.. lagi pulak dia nak masuk rumah baru tu.. hehe.. jangan lupa jemput noo.. Pernah ada kisah duka yang susah saya nak lupa sebenarnya tapi saya anggap itu sebagai miss communication sahaja.. beliau jugak adalah antara partner ajar budak ngaji paling banyak kali setiap tahun. So maafkan saya jika ada salah silap.. masuk lambat ka.. tak masuk langsung ka haha.. Mahirah sporting.. Siti Salinie.. ya Allah ni satu lagi Hamba Allah yang amat baik pernah saya jumpa. Dia ni kalau ikutkan dibawah bimbingan saya semasa praktikum dulu.. Nak cakap saya bimbing tu taklah sangat.. tapi dia memang banyak belajar dan hendak belajar.. Semoga berjaya dalam apajua yang sedang diusahakan sekarang ni..Dengarnya jadi KP tahun ni. Semoga sukses selalu. Kak Rohani m. Nor.. Sangat lama kami di SKPP16(2).. Apa taknya sebab kami dari program yang sama..tahun yang sama.. cuma kak Ani bahasa Arab. Kebaikannya tak dapat nak dihitung dah.. terlalu banyak.. Banyak juga beri nasihat.. Gulai Singgang kak ni akan tetap dikenang jua.. Kak Arisha Khana.. Nama secomey orangnya.. sangat baik, mudah bawa bincang dan senang nak mintak tolong. Tq bagi sambal bilis che nor hari last jumpa aritu. Cik Zaemah.. baru kenai tak sampai setahun.. apa yang saya cakap dia leh pegi jauh lagi.. Mungkin pensyarah lebih sesewai.. Sangat pemurah..rajin belanja potluck kat pantry.. hang kawen cepat sikit nooo. jangan tunggu lama-lama. Insha Allah dapat husben yang baik dan soleh. Kak Long kawasan Hayati Jaafar.. Pun baru lagi rasanya kenal tapi macam dah lama. Baik, pemurah, suka buat lawak spontan haha.. Yang penting aiskrim.. rasanya dah bayaq semua.. Kak Zazila.. baru jugak kenal walaupun sebelum masuk 16(2) dah bese tengok. Nama femes dah. Rajin orangnya dan sharp masuk kelas.. kalau saya rasa saya pi awal camna sekalipun kelas..dia mesti dah ada depan or dalam kelas.. hebattt.. cuma lepas dia cuti bersalin saya dah tak partner ngan dia. Dengarnya dapat jawatan penting juga tahun ni.. Good luck. Kak Anita Suhaini.. Masa mula masuk saya jangkakan dia ni tegas dan ganas.. rupanya.. dah jadi macam best fren lak.. Jarang tengok perempuan kaki bola.. tapi dia fan tegar liverpool hehe.. Pon selalu belanja, selalu bagi nasihat..hmm.. sedihnya rasa menaip ni.. Dik Jah Hafidzah Safeen..hatni legend.. Paling bongsu dalam panitia.. rasanya 2016 tasmik semua partner ngan dia.. hebat juga.. walau muda.. boleh pergi jauh.. cuma nasihat i gunakan bahasa baku semasa menaip dalam wasep hehe.. go dikjah go.. Ustad Humaize.. masa mula-mula jumpa dia lapor diri di ofis dengan wife dia.. Memang terasa syukur sangat bila tahu ada ustaz masuk.. yalah selama ni ustaz praktikum ja.. akhirnya saya ada partner.. Masha Allah.. beliau sangat rajin, dan berkebolehan dalam pelbagai bidang.. Malu pulak sebab tak banyak dapat tolong masa kerja lupus aset dan banyak lagi benda lain. Maaf banyak-banyak ahli panitiaku semua atas salah silap selamani.. banyak sangat rasanya salah silapku..hmm..

Ok yang lain pulak.. kita buat perenggan pendek pendek pulak.. Mula dari pintu.. Kak Rosita Ismail.. umpama kakak kandung dah bersama kak Zainah Abu Bakar. Mereka sangat lama dengan saya dan selalu beri tunjuk ajar. Selalu bagi sovenir.. err seperti bunga kantan, cokelet.. Kak Zainah juga berpindah ke Labuan.. sedih tapi itu yang terbaik kan..ikak ita suka sangat masakan kakita.. tinggal kenangan..huhu.. Saidatul Nafisa.. celoteh yang menggegarkan bilik guru.. memang meriah ada dia.. saya nak jadi ejen coway lagi.. nak mintak komisen hehe.. Kak Teh Ahara.. lama di 16(2).. rajin.. kerja kemas bila buat laporan. Goodluck spks..kak Zaleha Zainuddin.. pun legend.. kepala kutu paling cool. sampai rasa nak masuk lagi walau dah keluar 16(2) .. Nasik kerabu kak.. zaman bujang dulu siap gi rumah kak ha makan nasik kerabu.. jangan ingat saya dah lupa hehe..

Kak Faizath Sariman.. Banyak naikkan nama sekolah..jabatan pun kot.. rajin gila.. selalu je ada kat sekolah. Ingat time eimran UPSR.. mamanya stay sekolah sampai malam,, Ya Rabbi.. semoga pergi lebih jauh dalam alam pekerjaan.. Kak Mariam Abang Abdullah.. pun superb rajin orangnya.. masuk ke 16(2) tetapi terus berpengaruh.. aura sangat hebat.. dia adalah pemaksa saya mula bergiat dalam bidang solat dhuha pagi2.. laungannya mencari saya sampai bila xkan dapat dilupa.. haha.. lejen kak yam.. Kak Rosmah Lamat.. baru tahun masuk tapi kehebatan beliau dah lama tersebar.. juga jenis takdak rumah.. balik kerja lewat.. suka update status di FB yang selesa dibaca..berunsur nasihat dan jiwang hehe. Semoga cepat nikah kak ros. Kak Norihan Aida.. pon sama macam kakak sendiri rasanya.. sangat baik.. sangat suka bergurau senda, masakan yang sedap2.. kepala ikan pon kalah cikwan.. semoga Allah terus murahkan rezeki kak da sekeluarga.. kak Norul Akmal Yusof. my jiran.. sangat baik dan rajin orangnya.. teganu kite.. seronok dapat bekenalan, jadi jiran.. pencetus beli rumah sekarang ni la.. KAk Zawana Harosela.. tak sempat kenal lama.. tapi sempat banyak juga berkongsi cerita..tegas dan lantang..tapi baik sangat.

KAk Elis Rosliza..  suka bercerita, kongsi pengalaman..amat menyayangi kucing sampai siap amik crk.. selalu kena usik juga dengan saya.. main-main je kak.. semoga kak elis berjaya di 16(2).. Kak Mariam Ahmad.. pon lama bersama saya di sana. sangat komited dengan budak linus nya.. semoga Allah ganjarkan sesuatu yang berharga berbaloi dengan pengorbanan. Pernah ada satu majlis besar tak ingat apa.. tapi program tu guru bersuka ria.. bila saya naik bilik guru nampak dia terkontang kanting buat linus.. saya hanya puji dalam hati  masa tu....Kak Hasneeda Sarip.. sangat tegas dan super rajin. Akhirnya keluar dari 16(2) bersama saya dan kak zai.. tapi dia pergi ke bidang yang amat sesuai dengan jiwanya.. jenis datang sekolah awal, balik sekolah paling lambat.. mengenali kak Has juga ada keunikannya.. pikul banyak tugas sampai dah masuk BPK masih siapkan tugas di 16(2) hehe.. chaiyok kak Has.. Geng laki last sekali la..

Gi Pulau belakang lak.. hasylla mohd.. my adik beradik sama nama ayah haha.. juga suka begurau senda.. maaf jika ada silap dan salah. juga jenis hati baik suka belanja jajan. Kak Rafika Awanis.. pendiam je nampak tapi power. semoga lebih sukses dalam tahun mendatang. Kak Rahimah Abu Kadir.. time sihat mulut riuh.. suka share cerita.. badan kecik tapi berjiwa besar. Suka sangat dengan cerita.. adakah yang mampu menandingi beliau? Maaf bebanyak kak kalau ada salah silap. Lupalak laporan bola haha.. Habibah atau bib.. ni orang kuat sekolah juga.. amat rajin dan tegas. Semoga berjaya sentiasa. Dr muda pon.. Jangan lupa ejas jadual baity nak hantar Aiman hehe..

Kak Siti Hazel Sophia.. BAru kenal juga tapi macam dah lama kenal. Walau nampak diam tapi sangat rajin dan berkebolehan. power cakap Jepun (selain toyata honda hitachi ogawa). Dak KISAS lah katakan.. Kak Hermawati Samad juga nampak berbakat dalam banyak bidang walau kenal tak berapa lama.. Mintak ampun juga jika ada salah silap. Kak Nurul Izzah.. ISteri Bos KPM saya.. suka panggil saya klon anak sulungnya.. suka juga mendengar cerita dan pengalaman beliau. hebat menjadi insan terpilih bersama Islam. Kak Haniah Tajudin. Pun sama sangat hebat. walau baru juga masuk tapi berperanan besar. kelas paling cantik di 16(2).. rajin dan kreatif..salute..NurLyla.. Guru muda baru masuk.. paling banyak menyumbang tenaga pada tepon.. (selalu tumpang cas tepon kat meja dia) hehe.. maaf kalau selalu begurau.. memang orang kuat GB.. teruskan kecemerlangan.

NorNazurah.. dahla kenal tak lama.. dia cuti bersalin pulak.. walaupun kenal sekejap dia pun kategori hebat juga.. dahla pandai buat kek (suami dia) usia masih muda.. teruskan kehebatan anda.. dah macam lecterer lak bagi ulasan kat anak didik..hehe.. terima kasih juga sebab tggal jajan atas meja. tikus besar sudah makan. Kak Anita Muhammad.. Macam pendiam jugak tapi hebat. Cuma semua kena faham rumah dia jauh kat ulu klang.. harap ada solution yang baik.. saya tak kisah kalau dia perlu bertukar sekalipun. semua kena sokong.. kesian kot.. tapi dia hebat.. orang Ganu memang tabah.. hehe..

oklah takat ni je kot..rasanya takde sapa lagi dah yang tertinggal.. bukan ramaipun.. haha.. tengok mesti ada yang kecik hati kan.. member laki la..

Dengan berbekalkan beberapa ketul member cikgu laki ni la hidup betambah riang di sana. Kita pegi hat paling senior la.. Cikgu Rusly Osman.. sangat power bab perkomputeran.. banyak jugak turunkan ilmu pada saya.. hang ingat sikit? dekat 10 tahun kot kenal.. Bab PA sistem pun memang tak payah cari orang lain. jiwa muda.. Cikgu Alif Rahman Omar.. sangat baik dan bersifat kebapaan walaupun dengan kawan-kawan. Pernah oder rojak mee kat Darusalam mintak sudu 3.. haha.. rare..oder roti canai 2 kongsi 3 orang.. manis..amat manis kenangan ini..

Syairul Mus.. lejen.. no komen.. sangat manis mulut, sopan santun bukan hanya dengan sesama cikgu.. dengan budak, parent, jurujual insuran, orang silap call (wrongnumber) pun dia layan dengan amat baik. Selamat jadi daddy Mus.. kesabaran hang jugak satu pengajaran buat kami yang lain. Tq banyak kali belanja..bukan takat belanja makan minum..belanja merasa macam race naik semut merah sampai tecabut jantung pon penah.. dulu ayat tekenal dia nak gi lepak ngan member sekolah  lama.. so sekarang aku pun member sekolah lama hang dah.. haha.. jangan putus saudara..

Cikgu Aus lejen atau nama sebenar Fahizal Azzir.. semangat apatah yang dia ni ada.. dahla rajin, banyak berkorban tenaga, masa dan wang untuk sekolah. Suka menceriakan bilik guru.. Cuma satu aku nak nasihat..hang jangan dok cerita sangat kat cikgu-cikgu perempuan tu. depa bukan boleh simpan rahsia kakaka.. Terima kasih jugak sebab suka payung dan bantu kawan time kesusahan. Masa saya langgar kereta orang aritu dia la yang dengan cepatnya hulurkan bantuan.. Hutang baju jersey nanti aku bayaq walau aku dah jadi warga sekolah lain hehe.Untungla masuk geng GGMU sorang tu.. abihla Sharum.

YAng masih tertinggal ialah dua sahabat baik sejak dulukala.. pernah mendapat gelaran 3 Abdul.. Shahrum Azmi Saad dan Khairul Afendi Lokman.. dengan shahrum.. memang dia pendiam.. tapi dengan hampa semua ja..haha.. suka dengar dia share cerita.. dia minat bab  keagamaan ni dan suka buat research.. pengetahuan dia jauh lebih power dari saya. Orang tak tahu macam-macam kerja dia buat.. macam-macam pengorbanan.. cuma dia tak suka cerita dan expose.. sebab dia kulit putih orang tak nampak dia pernah bejemur sorang-sorang kat padang demi sukan sekolah dan lain2.. Dengan kemahiran dia jugakla garisan 200 meter yang dok buat pakai tepung tu terjadi. Sebelum dia masuk dulu balapan budak berlari pernah jadi kona patah tau tak.. bayangkan kat lap kena kona patah.. haha.. susah nak dapat kawan baik macam ni..hmm

Khairul.. walaupun dia masih muda.. dia jugak seorang yang sangat rajin dan banyak berkorban untuk sekolah. Zaman dia sibuk buat floria dulu.. hias sekolah sana sini.. lukis sana lukis sini..panjat sana panjat sini.. gantung sana gantung sini..sekarang dia bawak banyak perubahan pada library sekolah.. cuma jin je dia tak mampu halau lagi hehe.. Teringat masa isteri saya dalam wad masa mengandungkan Aiman.. memang roger dia la ajak gi makan, jalan2.. hehe.. Alhamdulillah dia juga dapat jodoh yang baik. Semoga berjaya sahabatku. Jangan putus asa.. Sedih juga bila dia banyak hantar private mesej bila tahu saya kena keluar..kita kawan selamanya..

Yang terakhir..tentu sekali buat isteriku.. semoga terus sukses sayang di SKPP16(2).. itu sahaja mampu ditulis disini..

ok lah.. mungkin setakat ni je cetusan yang panjang lebar ni.. Selain menghargai rakan-rakan (entah mereka baca atau tidak..syok sendiri je :p ) ..mungkin saya juga dapat baca semula penulisan ini kelak suatu masa nanti.. siapa pernah jadi rakan sekerja saya.. siapa lejen.. siapa baik..tiada yang jahat.. Allah..Semoga ketemu lagi..Ampunkan salah silapku.. Halalkan makan minumku..halalkan ilmu yang dikongsi.. Jika ada yang tidak puas hati dengan saya selama di 16(2)  mohon luahkan..jangan pendam.. Boleh saya perbetulkan kesilapan..

Maas Salamah wa Ilal Liqa'

Sunday, January 01, 2017

Selamat Tinggal 2016

Assalamualaikum wbt..

Jam 12.15 tengah malam 01 January 2017 semasa saya menulis entry terbaru ini.. Selamat tinggal 2016..

Sepanjang 2016 saya diuji dengan suka dan duka..Syukur ke Hadrat Ilahi atas segala ujianNya.. mengapa? kerana tatkala ini saya masih mampu menulis, bernafas dan tersenyum mengingatkan kisah lama.

Tanggal 29 januari 2007 saya mula melapor diri ke SK Putrajaya Presint 16(2). dan 31 Disember 2016 adalah tarikh akhir saya berkhidmat di sana. Arahan pertukaran berkuatkuasa 1 Januari 2017 telah termaktub dan muktamad. Saya telah diarahkan berpindah atau bahasa halusnya redeployment yakni arahan pertukaran dalaman atas alasan sudah lama di sekolah lama dan berpasangan pula tu.

Setelah agak lama barulah agak reda perasaan ini.. Sudah seminggu saya membiasakan diri di tempat baharu iaitu SK Putrajaya Presint 8(2) .. Alhamdulillah.. sudah dapat membiasakan diri. Sudah kenal beberapa guru dan sudah dapat tugasan tugasan penting tahun 2017.

Kita sembang lainkali lah pasal kerja akan terjadi ni. Sepanjang 2016, Alhamdulillah dapat dihadapi dengan baik dengan sokongan isteri dan anak tercinta. Dapat naik gred 44 setelah 8 tahun berjuang. Bermula Ogos 2016. Bekerja dengan 4 Guru Besar yang hebat-hebat sejak 2007.

Turut diuji dengan tangan terkena kaca.. dapat 6 jahitan.. pertama kali dalam hidup. sekarang dah jadi parut dan masih terasa sakitnya. Ingatan daripada yang Maha Esa bahawa tak mustahil musibah boleh melanda walau dalam keadaan tak dijangka.

Pada jamuan akhir tahun guru, sama seperti hari Guru pertama 2007.. saya menerima cabutan bertuah hadiah paling grand.. masih teringat tahun 2007 walaupun hadiahnya cuma hamper besar.. tapi ianya cuma satu.. So memang paling bertuahlah sapa yang dapat sebab sorangje pemenang. Pn Karimah menarik nama saya rupanya..bergema dewan. Rupanya peristiwa hampir sama berulan pada tahun terakhir pula. Hadiah Cabutan pertama.. hadiah Oven jenama Khind..nama pertama ditarik Puan Nor Azah Harun Alias , GB saya ke4 ialah Ahmad Firdaus Ashraf bin Mohd dan semasa itu saya sudah mendapat naluri mungkin itu sebagai petunjuk bersedia untuk keluar selamanya dari SKPP 16(2).

Jelas emosi terganggu setelah menerima surat.. mengemas barang, bawak pulang semuanya dengan kemudahan yang ditakdirkan , abang ipar minta jagakan kereta 'besar' sebab nak hadiri konvokesyen anak di Australia.. Selepas selesai mengemas barulah demam datang.. tanda letih..tanda sedih juga barangkali.. kemudian berjangkit pada isteri..berjangkit pada anak.. tiga beranak demam.

Cerita pasal Aiman, bulan 9 lagi sudah daftarkan ke sebuah Taska agak femes di Putrajaya. Agak mengganggu emosi juga bila dia dah nak mula sekolah, saya pula dihantar ke area lain.. bukan area sekolah lama walaupun banyak sekolah juga sebenarnya disitu. Lusa (3hb) Aiman akan mula bergelar budak taska.. Ya Allah sekejapnya masa berlalu. Dah 5 tahun anakku..

Azam tahun baru? banyak.. harap mudah rezeki keluargaku.. Kereta kena jalan dua-dua setiap hari lepasni sebab cabang dah berbeza pergi kerja. Nak kena repair betul-betul sampai sempurna 744 dan 743. Ada rezeki mungkin nak repair pagar  buat yang letrik untuk mudah keluar masuk isteri dan anak lagi lagi takut hujan pagi dan balik kerja. Ya Allah permudahkanlah.. banyak fikir sebenarnya walaupun ada orang sinis menyindir bila saya cerita tentang kesulitan ini. Memang nak ikutkan dah banyak Allah beri kemudahan selama ni. Jeles ke? Sebab tu kita banyak doa mintak yang baik-baik dan Allah permudahkan urusan kita.. Kalau dah mudah tu Alhamdulillah la.. Yang orang kutuk perli tu dengki dengan aturan Allah? Nak kena tarik nikmat? Saja tulis je..

Oklah.. Azam tahun baru nak tidur awal sikit malam-malam tu.. tapi malam 1Januari dah tidur lambat..hehe.. jumpa lagi lah. Tengah sabar menanti Bonus 3hb Januari nanti setelah dapat hadiah minyak naik 20sen jap tadi kol 12..haha..


Sunday, October 30, 2016

Aiman superhero sukan sekolah 2016

Best kan tajuk posting kalini? hehe.. khas buat anakku yang berumur 4 tahun 2016 ni..

Aiman amat sibuk dalam kejohanan Sukan 2016 sekolah saya. Dari hari sebelum dia berikrar depan ibu bapanya nak berlari dengan abang dan kakak katanya.. Apa yang sibuk? saya share sikit gambar Aiman sebagai kenangan hehe.. dengan bos pon ada tau..

 sibuk nak tolong Uncle mus
 Kena dukung ngan abang Syakir
 Kena kejar ngan Uncle Aus
 with mama
 Guru Besau menyaksikan Aiman main golf kon
 Ramai peminat cuba mengacau Aiman
 Kon tak semestinya tidak boleh alih
 atlit hampir ke garisan penamat
 Ya Allah..Aiman lari 200meter (1pusingan padang) dan berjaya habiskan larian sambil pegang baton hijau dengan sokongan dan sorakan semua yang hadir.. bangga mak ayahnya sekejap (malu pon ade gak)
 Berjaya menamatkan larian..terharu..tengoklah reaksi penonton tu..
dahaga..terus cari air selepas semua dah tenang..

tak cukup gambar..nah video beberapa puluh meter terakhir larian Aiman yang sempat saya record..mula -mula tak rekod sebab ingat dia lari main-main je..perghh.. sorakan pun leh tahan padunya..hehe
video

Ok lah..selit gambar-gambar lain sikit..sempena hari Sukan. Semoga bila Aiman dah sekolah nanti dia berjaya mencapai kejayaan juga seperti ayahnya dan ibunya hehe. Papa n Mama sayang Aiman sangat-sangat..

SUKAN SKPP16(2) 2016- 16 OKTOBER 2016









-TAMAT-

Oktober 2016..macam macam cerita

Bismillahi al-Rahman al-Rahim..

Oktober tahun ni leh kata ada kaitan ngan lagu tragedi oktober gak la.. dengan kena bayar macam-macam tunggakan (salah siapa kalau nama dia tunggakan?) huhu.. Indah water kena pow 200 lebih.. Orang buat gate belakang rumah kena pow 120.. Cukai pintu setahun 411++.. tapi sebab lambat bayaq dia beranak jadi 460++..ambik hang..

Yang agak tak puas hati bil TNB..Bil bulan 9 tak datang..tiba-tiba bulan 10 kena bayar untuk 2 bulan. Saya pernah buat tanya  di whatapp group jalan 7 taman saya pasal bil ni.. Ada seorang hamba Allah ni macam perli lak cakap "bil tak sampai lagi kami suka..tak payahla bayar" ..Aduii..punya mangkaq jawapan.. Masa bila bil TNB leh jadi tak payah bayar?dia hantar bil ke..tak hantar bil ke..nah kena dekat 200 sebab caj dia tu untuk kiraan 62 hari.. kalau bil tepat setiap bulan leh la bajet dalam 100 je untuk letrik..maklum la rumah xde aircond..

Bil Syabas 10++ je dan astrok 150++.. habis gaji buat bayaq bil ja..haha.. Namun Alhamdulillah Mama ada bagi sedikit sumbangan bulan ni. Leh la tampung mana yang patut.Sebab tu la bulan ni walau berpeluh leh lagi di laplap..tak macam bulan lain hehe..TQ abah mama.

Perkara paling tragedi dalam bulan ini ialah peristiwa tanganku terbelah terkena kaca. Terkena pintu almari. 6 oktober. Isteri saya bergegas bawa ke Hospital Putrajaya. Xray Alhamdulillah xde kaca dalam luka. Lama juga tunggu nak kena jahit.

Ini gambar sehari selepas jahit sebab malam jahit tak tahu nak kena balut.ambik gamabr ni masa cuci luka di Klinik Desa Dengkil. 6 jahitan sahaja.


Ini gambar seminggu kemudian 12 Oktober selepas buka jahitan. Buka di Klinik Presint 18. Tak bercantum lagi sebenarnya. Agak risau dan tak lena tidur.

Sekarang Alhamdulillah luka dah bercantum tapi jari manis masih belum pulih sepenuhnya..MAsih kebas kebas dan kadang kadang sakit.Saya merakamkan jutaan terima kasih buat semua pihak yang terlibat dalam rawatan saya.. En Tarmizi di Hospital Putrajaya yang tolong jahit tangan. Nurse2 Klinik Dengkil dan Klinik 1 Malaysia Bandar Baru Salak Tinggi. Mr Calvin (kalau x silap) dan kawan2 di Klinik Presint 18 yang tolong cuci luka dan buka jahitan. Nak kira kalau gi swasta beratus jugak ni dari jahit sampai luka sembuh. Alhamdulillah ada kemudahan. 

Sepanjang cedera ni ada hari Sukan Negara..(dalam MC so x datang)..siap ada PM, KJ , Chong Wei kat Putrajaya..huhu..sambutan hari kanak-kanak.. yang paling dasyat Sukan Sekolah.. Tuhan je tahu bila tangan cedera macam ni tengah ada tugasan berat.. Maafkan daku rakan-rakan sejawat dan bosku.. 

Antara lain surat rasmi naik pangkat dah diterima..CC cakap gaji bulan 11 dah hantar..so paling awal gaji bulan 12 dapat gaji baru huhu..harapnya.. apapun Alhamdulillah.. dalam bajet 2016 minggu lepas PM umum bonus 500 dapat bulan Januari dan guru-guru dapat tablet..Syukur lagii..

Yang lain kita sambung kemudian..Nak layan bola final Kedah vs Selangor.. Rumah kat Dengkil takan nak sokong Kedah? hehe.. Salam

Friday, September 09, 2016

GRED 44

Alhamdulillah..

Setelah 8 tahun dalam perkhidmatan, pelbagai rintangan dihadapi.. Akhirnya setelah check web naik pangkat, saya telah lulus naik gred dari DG41 ke DG44 secara Time Based berasaskan kecemerlangan. Syukur. Berkuatkuasa 1 Ogos 2016. Tarikh boleh semak kat web 5 September 2016.. Saya check 6 September 2016 lepas balik jaga UPSR hari kedua.

Pertamanya sebab dapat bertahan selama 8 tahun. Pejam celik pejam celik..stress la apala..huuuiii.. Keduanya memang dugaan ekonomi yang agak besar. Walaupun tau perubahan gaji tu mesti akan ambik masa berbulan-bulan lagi macam orang nak bersalin pulak hehe..

Semua tau..sistem guru ni guna sistem 8863.. nak sampai ke gred 54. Semoga ada rezeki untuk terus naik gred dan dipanjangkan umur. Thank you semua yang berada disisi yang sentiasa menyokong. Nanti kita cerita hal lain pulak. Wassalam

Tuesday, August 30, 2016

Coretan Petang Petang Sebelum Merdeka ke 59

Bismillah..

Salam Kemerdekaan ke 59..

Sekadar tunggu isteri settle kerja..sempat mencoret dulu kot.. nak tulis pasal duit boleh kot hehe..

Gaji baru keluar 25 Ogos 2016.. kemana halatuju wang tersebut? Bila dipikir-pikir.. tadi baru settle bayar bil tnb, air dan astro.. tnb 99.55.. air rm10.. astro 150.. kat situ saja dah dekat 300 ratus..

Baru keluar gaji jugak terus gi isi minyak full biasanya.. bantai isi dua2 kereta..dekat 120 gak le.. fuhh.. belum masuk duit pengasuh anak, bayar telefon,bil kad kredit dan lain-lain.. Sekarang tambah lagi satu keperluan lak iaitu touch n go sejak depa boikot guna tunai.,huhu..

Kos balik Bentong kalau guna Mex dari Putrajaya :

Putrajaya- Jalan Tun Razak 5.50
Pastu highway apetah yang keluar ikut hotel Flamingo tu 2.00 kalau x silap..
Tol Gombak - 6.00
Tol Bentong - 3.50..
Yang boleh buat jimat sikitpun kalau tak guna Mex..guna jalan Sungai Besi (2.00) atau tol Plus keluar ikut Serdang (1.60) ..

So cuti raya haji ni pelan nak balik kampung di Terengganu...pertama kali nak guna LPT 2 yang dah kena cas..seram sejuk lak rasa..

Semoga ada rezeki dapat Baiah yang dah kena pantau aritu walau ada slack sikit..dan rezeki rezeki lain seperti tetiba orang baling duit dari langit or sebagainya haha.. itu sahaja lah coretan saya untuk bab ini..Ada satu lagi tajuk nak tulis pasal ke Jelebu baru-baru ni..tenangkan pikiran jap..zaasss..

Wassalam..

Tuesday, August 16, 2016

Raya 2016 part 2

Alhamdulillah ada kesempatan untuk sambung balik menaip

Selepas balik dari kampung dah mula buzy dengan persediaan kedatangan Nazir Baiah dan SBT yang katanya akan datang bila-bila masa selepas cuti Raya.

Namun dalam dok buzy sempat juga beraya rumah member-member dan sedara mara.


Beraya rumah kak Zainah Abu Bakar..

Perkara paling tak disangka mak mertua yang kurang sihat dah lama tak jalan jauh tetiba setuju nak datang rumah kami dengan abang ipar. 


Minggu seterusnya beraya rumah kak Rosita pulak yang menjamu makanan feveret..kambing dan seangkatan dengannya.. hehe

 Kambing

 Bersama Pegawai Jabatan Pendidikan Fendi Rozaimi
Bersama tuan rumah

Kemudian kami juga diziarah oleh adik Ipar. Dahla datang bawa durian yang banyak. Best hehe.


Ada banyak lagi kenangan beraya namun ada yang tak sempat ambik gambar sebab kamera takde bateri dan lain-lain. Antaranya gi beraya rumah pak ngah Aiman, rumah Pak andak Aiman dan lain-lain lagi.

Penutup Raya boleh disimpulkan dengan sambutan Raya Peringkat Sekolah yang agak meriah dengan Ayam golek, kuah kacang, roti jala, kfc dan macam-macam lagi..

 berkumpul pagi

 Dhuha on. bukan solat raya ya hehe

 ayam golek

 Banyaknya air

 Tahun enam

 Raya raya

 Happy makan durian

 Bersama mantan GB Puan Nik Sabariah
 Legend

Persembahan Guru Last sekali

 Bersama buah hatiku di sekolah


Aksi guru beramai-ramai begambar atas pentas..tapi tak semua ada

Sama seperti ayat sebelum ni.. Gambar banyak lagi tapi dalam whatsapp. Masih belum transfer rupanya hehe. Malas betul. Saya akhiri tajuk raya ini dengan gambar kami 3 beranak. Wassalam.


RAYA 2016 (TAMAT)

Wednesday, August 10, 2016

Raya 2016 part 1

Alhamdulillah..berakhir sudah Syawal 1437 Hijrah..maknanya dah tak beraya kat mana dah. So bolehla saya buat kesimpulan untuk Syawal kali ini.

Kebetulan Syawal kalini dapat cuti seminggu. Yang kurang bestnya cuma Raya jatuh pada hari Rabu..So cuti jadi terhad. So balik Bentong dan sempat berpuasa beberapa hari. Kebetulan Hafiz pun cuti awal juga.. meriah la jugak rumah abah Bentong. Sehari sebelum raya memang sibuk masak memasak rendang, kuah kacang. Tu gambar abang ipar tengah merendang ayam.

Malam raya dimeriahkan dengan ke masjid bertakbir raya, sebelumtu berbuka puasa beramai-ramai. Abang Ipar Kuantan pun balik. Malam main mercun sikit. 

Jadi pada satu Syawal pergi ke Masjid menunaikan solat Sunat AidilFitri, dengar khutbah. Naik satu kereta je dengan Abah, Hafiz dan isterinya.. My wife tak dapat pergi sebab hero belum bangun dan dalam masa sama tengokkan mak yang tak sihat tu.

Pas Balik solat raya baru kejutkan hero dan siapkan. baru nak bersarapan

Begambar dulu. 
Aiman bersarapan dengan atok


Selepas tu sesi bersalam-salaman. Gambar kat whatapp pulak. Belum transfer hehe. Raya di rumah saja. Tak pergi mana-mana pun. Malam buat sambutan Hari Jadi Aiman pulak.




Selepas tu main mercun anjuran Pak Cu Aiman. Begitulah kisah Raya pertama. Kemas -kemas untuk balik Perak pula esoknya. 

Perjalanan ke Perak pada Hari Raya kedua diganggu dengan jem jem yang dah boleh diagak. Sampai pun dah malam. Abang saya dan keluarganya dah sampai terlebih dahulu. 

Raya ketiga ada even besar kat Tapah. Berkongsi kereta dengan along. Ada sepupu pergi merisik.. Sedikit gambar sebagai penarik.





Pas balik singgah ke mapley Vanggey pulak. Tapi family saya dan abang je. Pak Sedare Terengganu dan anaknya tidur rumah. Jalan leh tahan jem.



Raya Keempat dah bertolak balik semula dan bermulalah semula kehidupan nak menghadapi Nazir SBT dan Baiah. Nanti kita sambung part 2 sebab banyak gambar lagi nak share.