SELAMAT DATANG KE JALAN BAHAGIA(Semoga kita semua beroleh manfaat dan syafaat dariNya)

Monday, January 02, 2017

Selamat Tinggal SKPP 16(2)

Dalam entry harini saya akan dedikasikan khas buat semua warga SKPP16(2) khususnya yang berada di sana pada tahun 2016 dan menyaksikan pemergian saya.. walaupun tak ramai orang buat.. ni blog saya.. suka hati saya le hehe..

Kita mulakan dengan pejabat.. Guru Besar Puan Nor Azah Harun Alias, walaupun baru berkhidmat lebih kurang 6 bulan bawah beliau.. rasa sangat selesa dan dapat laksanakan tugas beliau dengan baik. Penolong Kanan 1, Encik Adnan Zainal Abidin nampak seperti kawan, suka bercerita dan mudah nak mintak apa-apa.. pasal keje la..KAlau dressing nampak macam pengarah2 dah..(laariii..hehe) .. PK Hem, Puan Hanita Kamal Arif.. kenal dari beliau seorang guru biasa, tempat duduk pun berjiran je.. banyak beri tips dan suka cerita pengalaman yang menarik.. pun sama mudah dibawa berbincang. Suka memakai bunga dibaju sebagai trade mark..(dulu-dulu) ..PK Koko.. Pn Angelina Jemat.. Suka kerja dengan beliau. Cara cakap yang amat sopan atau lemah lembut..saya suka buli beliau walaupun beliau bos.. tapi saya juga suka mintak maaf pada beliau.. Dia juga selalu ingatkan saya pasal hal kerja, selalu belanja makan, kasi souvenir.. Apa yang saya tulis ni adalah pengalaman dengan saya.. jadi xde kaitan ngan orang lain.

Staff pula.. paling lama dengan Firdaus dan Wirdaniayu.. Sangat banyak membantu.. tq so much weh.. tak dapat balas budi baik korang. CC baru Kak Su.. nama pun tak hafal..hehe..jangan marah..masuk pun dah akhir tahun.. tq juga sebab tolong buatkan gaji baru walaupun belum dapat. Syafiq Md Ali yang dah naik Jabatan juga takkan dapat saya lupa.. Sedih sangat bila dapat tahu dia nak tinggalkan ofis. Tetapi selalu je jumpa sebab sekolah kan satu bangunan ngan jabatan.

Perenggan ketiga ni kita mula dengan Panitia Agama dulu lah.. Pertama kak Elyza Awang Mat.. KP yang amat baik, lemah lembut, pemurah dan sebagainya.. amat baik..Banyak nasihatkan saya tentang kerja, selalu kongsi pengalaman. Dan kenangan tak dapat dilupa dia paksa saya masuk pertandingan resit GST dan saya menang pula baucar rm200.. huhu.. Nanti saya belanja ye. Antara yang lama.. Mahirah.. orang kuat SPBT ..juga sangat baik.. suka belanja.. suka kongsi cerita.. lagi pulak dia nak masuk rumah baru tu.. hehe.. jangan lupa jemput noo.. Pernah ada kisah duka yang susah saya nak lupa sebenarnya tapi saya anggap itu sebagai miss communication sahaja.. beliau jugak adalah antara partner ajar budak ngaji paling banyak kali setiap tahun. So maafkan saya jika ada salah silap.. masuk lambat ka.. tak masuk langsung ka haha.. Mahirah sporting.. Siti Salinie.. ya Allah ni satu lagi Hamba Allah yang amat baik pernah saya jumpa. Dia ni kalau ikutkan dibawah bimbingan saya semasa praktikum dulu.. Nak cakap saya bimbing tu taklah sangat.. tapi dia memang banyak belajar dan hendak belajar.. Semoga berjaya dalam apajua yang sedang diusahakan sekarang ni..Dengarnya jadi KP tahun ni. Semoga sukses selalu. Kak Rohani m. Nor.. Sangat lama kami di SKPP16(2).. Apa taknya sebab kami dari program yang sama..tahun yang sama.. cuma kak Ani bahasa Arab. Kebaikannya tak dapat nak dihitung dah.. terlalu banyak.. Banyak juga beri nasihat.. Gulai Singgang kak ni akan tetap dikenang jua.. Kak Arisha Khana.. Nama secomey orangnya.. sangat baik, mudah bawa bincang dan senang nak mintak tolong. Tq bagi sambal bilis che nor hari last jumpa aritu. Cik Zaemah.. baru kenai tak sampai setahun.. apa yang saya cakap dia leh pegi jauh lagi.. Mungkin pensyarah lebih sesewai.. Sangat pemurah..rajin belanja potluck kat pantry.. hang kawen cepat sikit nooo. jangan tunggu lama-lama. Insha Allah dapat husben yang baik dan soleh. Kak Long kawasan Hayati Jaafar.. Pun baru lagi rasanya kenal tapi macam dah lama. Baik, pemurah, suka buat lawak spontan haha.. Yang penting aiskrim.. rasanya dah bayaq semua.. Kak Zazila.. baru jugak kenal walaupun sebelum masuk 16(2) dah bese tengok. Nama femes dah. Rajin orangnya dan sharp masuk kelas.. kalau saya rasa saya pi awal camna sekalipun kelas..dia mesti dah ada depan or dalam kelas.. hebattt.. cuma lepas dia cuti bersalin saya dah tak partner ngan dia. Dengarnya dapat jawatan penting juga tahun ni.. Good luck. Kak Anita Suhaini.. Masa mula masuk saya jangkakan dia ni tegas dan ganas.. rupanya.. dah jadi macam best fren lak.. Jarang tengok perempuan kaki bola.. tapi dia fan tegar liverpool hehe.. Pon selalu belanja, selalu bagi nasihat..hmm.. sedihnya rasa menaip ni.. Dik Jah Hafidzah Safeen..hatni legend.. Paling bongsu dalam panitia.. rasanya 2016 tasmik semua partner ngan dia.. hebat juga.. walau muda.. boleh pergi jauh.. cuma nasihat i gunakan bahasa baku semasa menaip dalam wasep hehe.. go dikjah go.. Ustad Humaize.. masa mula-mula jumpa dia lapor diri di ofis dengan wife dia.. Memang terasa syukur sangat bila tahu ada ustaz masuk.. yalah selama ni ustaz praktikum ja.. akhirnya saya ada partner.. Masha Allah.. beliau sangat rajin, dan berkebolehan dalam pelbagai bidang.. Malu pulak sebab tak banyak dapat tolong masa kerja lupus aset dan banyak lagi benda lain. Maaf banyak-banyak ahli panitiaku semua atas salah silap selamani.. banyak sangat rasanya salah silapku..hmm..

Ok yang lain pulak.. kita buat perenggan pendek pendek pulak.. Mula dari pintu.. Kak Rosita Ismail.. umpama kakak kandung dah bersama kak Zainah Abu Bakar. Mereka sangat lama dengan saya dan selalu beri tunjuk ajar. Selalu bagi sovenir.. err seperti bunga kantan, cokelet.. Kak Zainah juga berpindah ke Labuan.. sedih tapi itu yang terbaik kan..ikak ita suka sangat masakan kakita.. tinggal kenangan..huhu.. Saidatul Nafisa.. celoteh yang menggegarkan bilik guru.. memang meriah ada dia.. saya nak jadi ejen coway lagi.. nak mintak komisen hehe.. Kak Teh Ahara.. lama di 16(2).. rajin.. kerja kemas bila buat laporan. Goodluck spks..kak Zaleha Zainuddin.. pun legend.. kepala kutu paling cool. sampai rasa nak masuk lagi walau dah keluar 16(2) .. Nasik kerabu kak.. zaman bujang dulu siap gi rumah kak ha makan nasik kerabu.. jangan ingat saya dah lupa hehe..

Kak Faizath Sariman.. Banyak naikkan nama sekolah..jabatan pun kot.. rajin gila.. selalu je ada kat sekolah. Ingat time eimran UPSR.. mamanya stay sekolah sampai malam,, Ya Rabbi.. semoga pergi lebih jauh dalam alam pekerjaan.. Kak Mariam Abang Abdullah.. pun superb rajin orangnya.. masuk ke 16(2) tetapi terus berpengaruh.. aura sangat hebat.. dia adalah pemaksa saya mula bergiat dalam bidang solat dhuha pagi2.. laungannya mencari saya sampai bila xkan dapat dilupa.. haha.. lejen kak yam.. Kak Rosmah Lamat.. baru tahun masuk tapi kehebatan beliau dah lama tersebar.. juga jenis takdak rumah.. balik kerja lewat.. suka update status di FB yang selesa dibaca..berunsur nasihat dan jiwang hehe. Semoga cepat nikah kak ros. Kak Norihan Aida.. pon sama macam kakak sendiri rasanya.. sangat baik.. sangat suka bergurau senda, masakan yang sedap2.. kepala ikan pon kalah cikwan.. semoga Allah terus murahkan rezeki kak da sekeluarga.. kak Norul Akmal Yusof. my jiran.. sangat baik dan rajin orangnya.. teganu kite.. seronok dapat bekenalan, jadi jiran.. pencetus beli rumah sekarang ni la.. KAk Zawana Harosela.. tak sempat kenal lama.. tapi sempat banyak juga berkongsi cerita..tegas dan lantang..tapi baik sangat.

KAk Elis Rosliza..  suka bercerita, kongsi pengalaman..amat menyayangi kucing sampai siap amik crk.. selalu kena usik juga dengan saya.. main-main je kak.. semoga kak elis berjaya di 16(2).. Kak Mariam Ahmad.. pon lama bersama saya di sana. sangat komited dengan budak linus nya.. semoga Allah ganjarkan sesuatu yang berharga berbaloi dengan pengorbanan. Pernah ada satu majlis besar tak ingat apa.. tapi program tu guru bersuka ria.. bila saya naik bilik guru nampak dia terkontang kanting buat linus.. saya hanya puji dalam hati  masa tu....Kak Hasneeda Sarip.. sangat tegas dan super rajin. Akhirnya keluar dari 16(2) bersama saya dan kak zai.. tapi dia pergi ke bidang yang amat sesuai dengan jiwanya.. jenis datang sekolah awal, balik sekolah paling lambat.. mengenali kak Has juga ada keunikannya.. pikul banyak tugas sampai dah masuk BPK masih siapkan tugas di 16(2) hehe.. chaiyok kak Has.. Geng laki last sekali la..

Gi Pulau belakang lak.. hasylla mohd.. my adik beradik sama nama ayah haha.. juga suka begurau senda.. maaf jika ada silap dan salah. juga jenis hati baik suka belanja jajan. Kak Rafika Awanis.. pendiam je nampak tapi power. semoga lebih sukses dalam tahun mendatang. Kak Rahimah Abu Kadir.. time sihat mulut riuh.. suka share cerita.. badan kecik tapi berjiwa besar. Suka sangat dengan cerita.. adakah yang mampu menandingi beliau? Maaf bebanyak kak kalau ada salah silap. Lupalak laporan bola haha.. Habibah atau bib.. ni orang kuat sekolah juga.. amat rajin dan tegas. Semoga berjaya sentiasa. Dr muda pon.. Jangan lupa ejas jadual baity nak hantar Aiman hehe..

Kak Siti Hazel Sophia.. BAru kenal juga tapi macam dah lama kenal. Walau nampak diam tapi sangat rajin dan berkebolehan. power cakap Jepun (selain toyata honda hitachi ogawa). Dak KISAS lah katakan.. Kak Hermawati Samad juga nampak berbakat dalam banyak bidang walau kenal tak berapa lama.. Mintak ampun juga jika ada salah silap. Kak Nurul Izzah.. ISteri Bos KPM saya.. suka panggil saya klon anak sulungnya.. suka juga mendengar cerita dan pengalaman beliau. hebat menjadi insan terpilih bersama Islam. Kak Haniah Tajudin. Pun sama sangat hebat. walau baru juga masuk tapi berperanan besar. kelas paling cantik di 16(2).. rajin dan kreatif..salute..NurLyla.. Guru muda baru masuk.. paling banyak menyumbang tenaga pada tepon.. (selalu tumpang cas tepon kat meja dia) hehe.. maaf kalau selalu begurau.. memang orang kuat GB.. teruskan kecemerlangan.

NorNazurah.. dahla kenal tak lama.. dia cuti bersalin pulak.. walaupun kenal sekejap dia pun kategori hebat juga.. dahla pandai buat kek (suami dia) usia masih muda.. teruskan kehebatan anda.. dah macam lecterer lak bagi ulasan kat anak didik..hehe.. terima kasih juga sebab tggal jajan atas meja. tikus besar sudah makan. Kak Anita Muhammad.. Macam pendiam jugak tapi hebat. Cuma semua kena faham rumah dia jauh kat ulu klang.. harap ada solution yang baik.. saya tak kisah kalau dia perlu bertukar sekalipun. semua kena sokong.. kesian kot.. tapi dia hebat.. orang Ganu memang tabah.. hehe..

oklah takat ni je kot..rasanya takde sapa lagi dah yang tertinggal.. bukan ramaipun.. haha.. tengok mesti ada yang kecik hati kan.. member laki la..

Dengan berbekalkan beberapa ketul member cikgu laki ni la hidup betambah riang di sana. Kita pegi hat paling senior la.. Cikgu Rusly Osman.. sangat power bab perkomputeran.. banyak jugak turunkan ilmu pada saya.. hang ingat sikit? dekat 10 tahun kot kenal.. Bab PA sistem pun memang tak payah cari orang lain. jiwa muda.. Cikgu Alif Rahman Omar.. sangat baik dan bersifat kebapaan walaupun dengan kawan-kawan. Pernah oder rojak mee kat Darusalam mintak sudu 3.. haha.. rare..oder roti canai 2 kongsi 3 orang.. manis..amat manis kenangan ini..

Syairul Mus.. lejen.. no komen.. sangat manis mulut, sopan santun bukan hanya dengan sesama cikgu.. dengan budak, parent, jurujual insuran, orang silap call (wrongnumber) pun dia layan dengan amat baik. Selamat jadi daddy Mus.. kesabaran hang jugak satu pengajaran buat kami yang lain. Tq banyak kali belanja..bukan takat belanja makan minum..belanja merasa macam race naik semut merah sampai tecabut jantung pon penah.. dulu ayat tekenal dia nak gi lepak ngan member sekolah  lama.. so sekarang aku pun member sekolah lama hang dah.. haha.. jangan putus saudara..

Cikgu Aus lejen atau nama sebenar Fahizal Azzir.. semangat apatah yang dia ni ada.. dahla rajin, banyak berkorban tenaga, masa dan wang untuk sekolah. Suka menceriakan bilik guru.. Cuma satu aku nak nasihat..hang jangan dok cerita sangat kat cikgu-cikgu perempuan tu. depa bukan boleh simpan rahsia kakaka.. Terima kasih jugak sebab suka payung dan bantu kawan time kesusahan. Masa saya langgar kereta orang aritu dia la yang dengan cepatnya hulurkan bantuan.. Hutang baju jersey nanti aku bayaq walau aku dah jadi warga sekolah lain hehe.Untungla masuk geng GGMU sorang tu.. abihla Sharum.

YAng masih tertinggal ialah dua sahabat baik sejak dulukala.. pernah mendapat gelaran 3 Abdul.. Shahrum Azmi Saad dan Khairul Afendi Lokman.. dengan shahrum.. memang dia pendiam.. tapi dengan hampa semua ja..haha.. suka dengar dia share cerita.. dia minat bab  keagamaan ni dan suka buat research.. pengetahuan dia jauh lebih power dari saya. Orang tak tahu macam-macam kerja dia buat.. macam-macam pengorbanan.. cuma dia tak suka cerita dan expose.. sebab dia kulit putih orang tak nampak dia pernah bejemur sorang-sorang kat padang demi sukan sekolah dan lain2.. Dengan kemahiran dia jugakla garisan 200 meter yang dok buat pakai tepung tu terjadi. Sebelum dia masuk dulu balapan budak berlari pernah jadi kona patah tau tak.. bayangkan kat lap kena kona patah.. haha.. susah nak dapat kawan baik macam ni..hmm

Khairul.. walaupun dia masih muda.. dia jugak seorang yang sangat rajin dan banyak berkorban untuk sekolah. Zaman dia sibuk buat floria dulu.. hias sekolah sana sini.. lukis sana lukis sini..panjat sana panjat sini.. gantung sana gantung sini..sekarang dia bawak banyak perubahan pada library sekolah.. cuma jin je dia tak mampu halau lagi hehe.. Teringat masa isteri saya dalam wad masa mengandungkan Aiman.. memang roger dia la ajak gi makan, jalan2.. hehe.. Alhamdulillah dia juga dapat jodoh yang baik. Semoga berjaya sahabatku. Jangan putus asa.. Sedih juga bila dia banyak hantar private mesej bila tahu saya kena keluar..kita kawan selamanya..

Yang terakhir..tentu sekali buat isteriku.. semoga terus sukses sayang di SKPP16(2).. itu sahaja mampu ditulis disini..

ok lah.. mungkin setakat ni je cetusan yang panjang lebar ni.. Selain menghargai rakan-rakan (entah mereka baca atau tidak..syok sendiri je :p ) ..mungkin saya juga dapat baca semula penulisan ini kelak suatu masa nanti.. siapa pernah jadi rakan sekerja saya.. siapa lejen.. siapa baik..tiada yang jahat.. Allah..Semoga ketemu lagi..Ampunkan salah silapku.. Halalkan makan minumku..halalkan ilmu yang dikongsi.. Jika ada yang tidak puas hati dengan saya selama di 16(2)  mohon luahkan..jangan pendam.. Boleh saya perbetulkan kesilapan..

Maas Salamah wa Ilal Liqa'

5 comments:

Kak Da said...

Sngt menyentuh hati..bercucuran air mata..xpernah rasa kehilangan dan dihargai dgn kata2 n nukilan spt ini...Adikku yg satu ni penuh nostalgia..rare sngt... wlu nakal, suka menyangkat org tp rupanya jiwang sngt2... seorg yg sngt cool, ceria n berpengetahuan... semoga adikku bahagia dsklh bru.. jd insan berjaya dunia n akhirat... semoga persahabatan kita smua kekal hingga ke jannah.. in sya Allah.. we share sweet memories

Kak Da said...

Sngt menyentuh hati..bercucuran air mata..xpernah rasa kehilangan dan dihargai dgn kata2 n nukilan spt ini...Adikku yg satu ni penuh nostalgia..rare sngt... wlu nakal, suka menyangkat org tp rupanya jiwang sngt2... seorg yg sngt cool, ceria n berpengetahuan... semoga adikku bahagia dsklh bru.. jd insan berjaya dunia n akhirat... semoga persahabatan kita smua kekal hingga ke jannah.. in sya Allah.. we share sweet memories

anis ain said...

Sedih tapi hidup mesti diteruskan. In Shaa Allah ustaz diletak kat mana2 pun pasti akan menjadi subur bugar gitu mentaliti kelas pertama, aamiin :)

anis ain said...

Teruskan perjuangan dalam iman :)

uskutt said...

Tq :)