SELAMAT DATANG KE JALAN BAHAGIA(Semoga kita semua beroleh manfaat dan syafaat dariNya)

Tuesday, May 03, 2011

benarkah firasat kita?

Assalamualaikum wbt...
Ada masa sikit ni saya berkesempatan la nak menulis sikit tentang firasat.. apakah ilmu firasat? Adakah semua manusia mempuanyai ilmu firasat... Saya sendiri kurang arif tentang makna sebenar firasat.. tapi secara umumnya bila sebut firasat kita tahu ape bendanya ia tapi susah nak menjelaskan kepada orang...

Minggu lepas ada baca suratkhabar tentang kematian seorang guru di Bukit Larut Taiping.. sebelum kematian beliau.. beliau sempat menulis di facebook miliknya " firasat kurang baik..." lebih kurang begitulah gamaknya.. Kebetulan Allah ambil nyawa Allahyarham.. Allah Maha Besar..

Dalam hidup kita ni kita dianugerahkan pelbagai keistimewaan oleh Allah SWT.. Namun tak ramai yang bijak menggunakannya.. sebulan yang lalu saya mendapat firasat yang kurang elok.. sewaktu tu nak pergi makan malam..cadang nak makan dekat-dekat je.. malam itu jugaklah saya disaman dek polis dengan alasan langgar lampu merah di Presint 15, Putrajaya.. Padehal wujud satu suara hati supaya pergi Pasar Malam Bangi.. Kalau pergi Pasar Malam Bangi akan lalu ikut jalan lain..maybe terlepas lah dari perangkap polis tersebut.. perkara tersebut memberi banyak pengajaran kepada saya...

Begitulah juga dalam hal-hal yang berlaku dalam diri sebelum ini. Memang ada sebab dan punca mengapa sesuatu perkara itu terjadi. Semalam saya lepak di kedai Mamak Naz Maju Presint 9 dengan isteri, abang n kakak ipar.. Abang saya menceritakan satu perkara yang akhirnya buat saya tersenyum kerana memang saya telah meramalkan perkara tersebut. Saya memilih laluan B supaya sebab dan akibat yang saya dengar itu tidak menjadi lebih parah jika saya memilih laluan A. Tak suka la saya nak menceritakan perkara tersebut kerana itu adalah kisah keluarga yang sepatutnya menjadi rahsia sesama kami sahaja..

Apa yang saya ingin tegaskan memanglah kita akan diberi alamat atau petanda oleh Allah untuk sesuatu perkara. Cuma terpulang ekpada kekuatan diri kita untuk menerima atau menolak tanda-tanda tersebut. Kunci utama tetaplah dengan perlu kuat beribadah kepada Allah. Rajin menunaikan solat Sunat, rajin berpuasa dan apa yang pasti tidak meninggalkan perkara yang wajib.

Alang-alang dah cerita ni saya selitkan gambar sewaktu makan2 dengan family semalam adik saya belanja di MR Kabab n Biryani di presint 15 Putrajaya.. :)

Saya dan isteri

My parent


Adik saya.. beliau belanja makan malam ni hehe

Abang saya dan my kakak ipar...
Makan satu family...


Sekarang mudah nak makan makanan Arab.. kat Putrajaya pun ada dah 3 kedai.. dua kat Presint 15 satu dekat dalam Alamanda kat RASA..

Pagi ni abang saya n kakak ipar pergi ambil parent dorang kat KLIA balik dari menunaikan Umrah dan balik Palong.. esok kot dorang akan balik Kulim.. susah jugakla nak jumpa abang saya dan kakak ipar ni... Pada hari Jumaat lepas saya dan isteri balik ke Bentong.. kebetulan Mak tengah sakit dan tak berdaya.. Abang-abang ipar pun ada balik sama.. hari Ahad pagi saya sempat lagi ikut ayah mertua dan 2 abang ipar ke Kampung Lebu, Bentong sebab nak tengok tanah.. Kakak Ipar ketua kat Klinik Desa situ.. aman damai betul kampung tu.. bebas terus dari kesesakan dan asap-asap beracun hehe..

Ahad petang kitorang balik Putrajaya dan dinner kat rumah parent saya dengan semua yang ada... Semalam family datang bertandang ke rumah saya sebelum pergi ke Restoran Arab dalam gambar tu hehe... Banyak jugak cerita-cerita kurang enak yang didengar.. terutamanya salah seorang makcik saya di kampung kena gangguan sihir..semoga Tuhan membantu.. sedih jugakla dengar.. hmm.. Wallahualam ..







No comments: