SELAMAT DATANG KE JALAN BAHAGIA(Semoga kita semua beroleh manfaat dan syafaat dariNya)

Friday, December 02, 2011

Tip Penenang hati 1

Petua penenang hati (Jangan menantikan ucapan terima kasih)

Salah satu cara mencapai ketenangan hati dan jiwa ialah kita tidak terlalu berharap atau mengharapkan balasan atas setiap perbuatan kita terhadap orang lain walaupun ucapan terima kasih.

Kebiasaannya kita menjadi tertekan kerana terlalu memikirkan ucapan penghargaan untuk kerja yang kita lakukan menjadikan niat kita yang pada mulanya ikhlas terus berubah menjadi marah, tension, benci dan sebagainya. Justeru bagaimana kita boleh mendapat ketenangan hati dan jiwa?

Apa yang kita hendak risaukan? Tuhan telah menjanjikan balasan pahala untuk setiap amalan kebaikan.. ganjaran daripada Allah atau manusia yang lebih penting? so saya ingin kongsikan di sini salah satu cara menenangkan hati ialah dengan tidak mengharapkan ucapan terima kasih atau sebarang ganjaran untuk setiap apa yang kita lakukan. Kita boleh fikir sendiri, dalam kehidupan yang macam-macam perkara yang kita lalui, hanya menambah stress atau tekanan jika buat kerja tapi terlalu mengharapkan balasan.

Rutin kerja kita sekarang (khasnya buat saya sebagai guru) amat berat dan beban yang ditanggung kadang-kadang melebihi kemampuan kita. Jika terlalu mengharapkan penghargaan seperti APC, pujian dalam meeting, pujian dalam perhimpunan takkan sampai kemanalah kemampuan diri kita ini. Bagi saya sendiri, buat kerja kita sebab itu amanah dan tanggungjawab. Dan kalau kita buat kerja semata-mata untuk menarik perhatian dan membodek, apa akan terjadi setelah anugerah diberi? Apakah akan masih cemerlang pada tahun yang akan datang?

Semoga sedikit perkongsian pendapat ini dapat memberi manfaat kepada sesiapa saja yang membaca tidak mengira peringkat umur :) Wassalam (ini saya copy balik dari pos yang saya buat di page facebook saya ustaz firdaus ashraf TQ )

No comments: