SELAMAT DATANG KE JALAN BAHAGIA(Semoga kita semua beroleh manfaat dan syafaat dariNya)

Wednesday, June 09, 2004

Program Latihan Khidmat Negara..Seribu Pengalaman Baru..

Assalamualaikum WBT…
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

Hmm..seperti yang aku hajati..arini aku nak citer pasal Program Latihan Khidmat Negara (PLKN @ PKN) yang berlaku selama 2 bulan lebih kat semua tempat..tapi aku hanya join sesi kedua yang lebih kurang 3 kali Sabtu saja..maksudnya..bebudak datang hari Sabtu 15 Mei 2004 dan pulang juga pada hari Sabtu yakni Sabtu lepas la 5 Jun 2004.

Hmm..aku yang tampil pada siri kedua ni dibantu oleh 12 orang fasi atau sukarelawan..hanya 4 orang saja yang baru macam aku..yang lain semua dah start dari sesi satu lagi..diorang semua jauh lebih berpengalaman daripada aku..tapi entah ape dosa aku..deme paksa jadi ketua..tanak pun kene jadi jugak..hampeh betoi..huhu..mungkin sebab akuni nampak jauh lebey perkasa dari ketua lama?..haha..atopun bos sebelum ni memang cipan..kuikui..sowee bos.. ;p..ketua sesi satu stil ade..Afiz Aizat..sebab aku jadi ketua..kami naikkan pangkat dia secara muafakat sebagai ex-officio..dasat nih..kolej lain mana dok wat camni..hikhik..nak kenai beliau?..ni yang gambo comei bawah nih huhu..


Hafiz Aizat @ Bos

Aku pekenalkan bos dulula..walaupun aku ketua baru fasi2 lain stil panggil dia bos..bos yang vogue..peramah,bertanggungjawab,ganaz..hehe..semua cukup orang tua nih..ada Kriss2 plak tuh..jambangnye bila cukur pagi,malam dah tumbuh balik..haha..bos jugak ‘ratu KIY’ ?..musykil?..haha..sebelum PKN..aku haram tak penah nampakpun dia ni..tapi ok lah dia ni..tua setahun dari aku..Idup Bos..

Pastu sekarang aku nak pekenalkan orang yang main peranan amat pentingla dalam PKN ni..takde beliau memang tatau la nak jadi ape bebudak PKN KIY nih..beliau ialah..


Sarjan Zaidi Hamid

Sarjan Zaidi yang amat petah berkata-kata..tegas,kelakar,banyak cakap,banyak pengalaman lucu,banyak pekena orang..semua cukup..Beliau antara orang muda yang paling muda dapat pangkat Sarjan..orang Baling..orang rumahnya orang Peghok tu..Ipoh Mali talak sombong..Malangnye anak sarjan sakit..Time PKN 2 kali beliau terpaksa pulang ke Ipoh sebab anak kedua nak operate..takziah Jen..Sarjan dok Kem Kuala Lipis..ngan Faizail sekali la..

Pastu selain sarjan..ade 4 orang lagi askar yang turut membantu melaksanakan PKN kat KIY nih..kome tau tak KIY tu ape?Koley Ibrahim Yaakob la..hehe..Kolej Kesayangan aku..askar2 berempat itu ialah


Lans Koperal Azahar @ Jahar (orang Melake)


Lans Koperal Husaini (orang Kelate)


Lans Koperal Sabri Hussein @ Sab (orang Sabah)

Dan last Sekali Prebet Faizail..tapi Faizail aku tak sempat rakam gambo beliau…hubungan fasi2 ngan askar2 berlima amatlah kamcing sekali..kami sembang2,main sesame,dengar pengalaman tentera diorang,dengar kisah sedih..tu la tetiap malam jadi Batman tuh..dengar cerita2 menarik..lebih2 lagi sarjan Zaidi yang adeje citer yang nak diceritakan..sampai penah satu malam tu dia buat kursus motor untuk aku dan Tiqah..cam kelakau hehe..yang paling ghajin dalam bebanyak ni selain Sarjan Zaidi kira Faizail la..paling ganaz atau otay Jahar..jiwang pun cukup mamat nih..aweq muka cam Siti Nurhaliza..(gambo frame besor tuh)..paling diminati ramai Sabri (kira paling ensem n macholah..tinggi plak tuh..dan yang nampak senyap skit Husaini..tapi Husaini banyak ajar aku tentang ‘silat olahraga’..dia penah main kat Kebangsaan tuh..


Gambo aku ngan Sarjan Zaidi..hehe..

Hmm..sekarang aku nak citer pasai kawan2 sehidup semati fasi PKN/KIY sesi2 nih..2 orang aku tak sempat rakam gambo Zul ngan Ayu..Depa 2 orang jaga unit sukan..kira fasi bahagian sukanla..dua-dua dak Kajai..kira ok la dua-dua ngan aku..lebiy2 lagi ngan Ayu yang Ayu..Ayu ni kecik ja..comel lagik..sekali aku kaco …dia kasi msg cakap aku monyet..kihkih..ajar monyet baca sms dalam 20 saat..hampeh nye Ayu..Ayu owang KL..harap nanti leh jumpak dia lagi..Zul pun samala..Zul jarang dinampaki..tapi bila jumpak memang betegur elok la..dia senior..ada Sang Kancil plat WLU..

Ok lah nak citer pasai sapa dulu..citer pasai hero Tamil kita dululah

Azrol @ Kuyo (mat Qlate)

Namanya Kuyo..nama betoi Azrul..mana datang Kuyo akupun tatau..mat Qlate jugak dari Kolej Kajai..macam Ayu ngan Zul la..deme conduct sukan..tapi Kuyo ni spesis ghajin tahap dewa..dia dok bilik gerakan je..macam fasi2 lainla..kire buat keje lebih dari sukan la..suka nyembang ngan dia..kelakar jugak..handset dia paling canggih..kihkih.. ;p jangan marah nooo…

Pastu cakap pasai member akula pulak..member dari form 6 dibawak ke UKM pastu dibawak pulak ke PKN nih..dia asainya Kolej Kajai gak ..pastu ditukar ke Kris Mas..tapi pengetua KIY dah janji nak kasi satu bilik untuk beliau kat KIY season depan..hehe..ops..ni dia mamat tuh..


Pitt Shah @ Carlos (dak Perak,KL,dan terbaru Kedah..pasni dia nak pindah Semanggoi kuikui)

Pitt Shah sesame isi boring PKN ngan aku,Yaman ngan Amiag..tapi last2 tinggai kami bedua ja..kat KISAS dulu room mate aku..dia ada motor Jaguh warna biru..selalu bawak aku mase tahun satu kat uKM..pi memana naik Jaguh..tapi sekarang..dia dah ade orang lain nak dibawak..kuikui..aku amik gambaq nipun pakai LapTop dia..sebab kamera aku rosak takleh on manual..kene pakai LapTop baru leh idup..amik gambopun kena snap shot je..tu la yang tadak gambaq bebudak PKN tuh..mana larat nak usung Lap Top mamat ni kuar..

Pastu ni minah Qlate yang amat bertanggungjawab,suka gelak,suka chatin kat YM..Tehah si minah disiplin..


Nor Fatehah @ Tehah (orang Kelate)

Tehah amat garang..kekadang halau bebudak dengan penuh tegas dan selamber..(bende yang aku tak mampu buat)ade Tehah mampu buat aku tergelak..hehe..suke je..ari2 last dia ngaku jadik adik aku..boleyla tu..haha

Hmm..ni mamat ni pulak..abang senior yang dah nak konvo bulan 8 nih..


Kamil @ Kamelo (orang Pahang)

Dia ni pemain Bola Tampar UKM..dulu aku penah nampak dia tapi ingat dia felo ke ape..ghupenye student..ces..lemah lembut suarenye..tinggi..juga pegang bahagan Teknikal kat PKN/KIY nih…sebenarnye dia adalah musuh aku demi seseorang..tapi kami bermusuh secara damai la..dia penah cakap nak cepuk aku kat dalam testi frenster..rupenya nak rampas Fau dari aku..haha..kelakau la Kamil..tapi aku respek la Kamil..dia memang baik..playboy jugak ada..hehe..sorii..

Tengok gambaq ni plak..ex-Penggawa Barat sekolah lama member aku.si Hidhir..


Atiqah Miad @ Tqa (dak Pontian,Johor)

Ni minah kebudayaan..seorang yang baik,kekadang muram durja,kekadang hepi manjang..suke benor mengutuk aku..hehe..selalu jugak ngan abang Kuyo je..hikhik..sebelum PKN aku nampak dia..dia tak penah senyum kat aku..tapi sekarang..kalo dia tak nampak akupun ..mesti dia senyum bila teringat aku..tak gitu Tqa?..kihkih (angkat bakul sendirila)..dia jugak sesekolah ngan Sarah Ahmad Lutfi mase form1 sampai form3..Sarah tengah watpe ye sekarang? ;p


Begambo le dulu ngan Tqa hehe..

Citer pasai laki semua dah abih…p’puan je la yang tinggai..sape kenai ni?


Hafizah @ Fizah (orang Sekinchan,Selangoq)

Haa…ni Fizah dak Dakwah,fakulti aku..slalu sangat nampak..tapi memang jarangla betegur sapa..maklumla..sapela nak tegur aku..akuni wanted kat fakulti..orang lain semua baik2 ja…tapi selepas PKN..abisla..pasni penuhla laci surat aku..kihkih..Fizah suka baca novel..dia antara fasi yang digemarila oleh beudak..semua cakap suka kat dia..bebudak PKN kalo nak citer semua citer kat aku..diorang suke sape..tak suke sape..semua rahsia aku tau..tapi aku senyap ajela..hmm..jumpak kat fakulti nanti belanja aku Fizah oii..hehe..naik seganla aku pasni..

Ni pasai model jelita pulak..haaa..sebab dia la aku ngan Kamil gaduh..(bukanla gaduh sesungguh)…sape ek?..


Fauziana Halim @ Fau @ aweq ciku(orang Semenyih,Selangoq)

Dia ni datang lambat sesi dua..sekali ngan Zid..aku suka sangat tengok dia bila dia senyum..tengok telatah dia..ciri2 model semua cukup..dia dah ade pakwe..tapi aku nak kaco gak..aku ngan Kamil la..haha..mari semua pun kaco dia..apepun aku dapat begambo ngan dia..bangga..haha


Hmm..Mari kaco dia reramai..haha..nak no dia mintak aku..

Pastu ni best fren dia…dak Kolej Ibu Zain


Zielda Liyana @ Zid (orang Kajang,Selangoq)

Zid ni ntah nape..asyik takmo makan nasik..adeke sekali tu dia boley isi dalam pinggan dia sayur je..tekejut aku..apelagi..akupun amik la ayam bahagian dia..haha..nasik dia,ayam dia..semua jadi milik aku..sebab tu la bila makan aku mesti kene tambah..amik bahagian Zid la..Zid ni lawa orangnya..jelitawan la..dia selalu promote pakwe dia..aku rampas baru tau pakwe hang haha…semoga kome bebahagia..Zid jugak ade gigi Gaban..kuikui..mesti lagi cun bila bukak gigi Gaban..akupun begambo ngan dia..


Boyfren Zid jangan jeles..haha

Pastu ni kira lastla..gambaq akak misi..hal ehwal perubatan..puteri Gunung Semanggoi..hehe..


Zuhana @ Zu @ Ju (orang Gunung Semanggoi,Perak)

Zu ni semua cukup..kelakar,suka gelak,garang?..haha..ape yang penting dia datang PKN dia dapat sesuatu yang berharga yang mestinya diapun tak duga sebelum nih…dia ni bisnes patner aku jugak..aku nak sebarkan berita tapi riso pulak jadi sesuatu yang tak diingini…jadi satu gambar aku terpaksa simpan kat disket ni ja..takleh hebohkan kat blog ni haha..nanti abih kecoh satu Tikam Batu,Kedah,satu Semanggoi,Perak..satu UKM..dan sebagainya..huhu..hepi selalu

Humm..ni aku rase rekod blog paling panjang aku buat sebab dia ada banyak gambaq..aku baru balik dari UKM sampai umah kol 2.30 pagi semalam..lepak Pudu ngan Pitt Shah sekali..dia bas 9.30 pi Ipoh..aku bas 10.30 balik Tepeng..lelepak ngan Jahar siang tu..sambil dia tunggu trak askar datang amik barang2 dia..hujan turun takmau berenti pulak..aku ngan Pitt Shah punggah barang hantaq bilik Bob YdP..apepun PKN banyak kasi pengalaman la..aku kenai adik2 yang pelbagai spesis..

Aku jugak dapat adik Liza(Bt Pahat),adik Rozie(JB),adik Ila(JB),adik Aisyah(Kluang),adik Izzati(Kota Bharu) dan ramai lagi..nak usha skit2 gambaq pi la galeri gambo aku kat sebelah kiri tuh..huuhu..balik umah teringat lak PKN..elaun rm20 sehari (duit lom masuk)..kenai ramai askar,kenai ramai fasi2 temasuk yg kolej lain..yela aku jadik leader KIY..Pengalaman meeting ngan pihak atasan UKM..Timb. Naib Canselor,Beborak ngan Naib Canselor sendiri..beborak ngan kapten2 ATM..sampai aku ngan Pitt Shah pun jadik kapten..aku kapten Lis..Pitt Shah Kapten Ret..dapat nama tupun sebab nyembang2 ngan kapten Tan..hahaha..tak tahan nak gelak nih..

Pastu kalo tak mai PKN ni telepasla tawaran pi Vietnam bulan Ogos ni..(insyaAllah kalo jadi aku pi la)..Apa lagi orang nak kutuk aku giat kalo aku mai sini?..haha..duit dapat..leh main internet free 24hours..makan,tempat tinggal free..kenal dak2 otay punya ramai(versi lahir 1986)..dak PKN ni macam otay2 semua la..degil semua cukup..yang baik tu baik la..dapat pengalaman bekerja dengan askar..yang paling mahal..Sijil PKN….pastu kerja ngan pihak pejabat kolej..(banyak gak masalah..lebiy2 lagi ati aku tak senang sebab pejabat nak swastakan CC kolej)..

Hmm..cuti panjang ni banyak mende yang aku dapat..Cuma aweq ja yang aku tadak..semua yang aku nak kaco,nak ngorat..semua main2 ja sebab semua dah berpunya..tak baik kaco aweq orang..lagipun aku bukanla dak baik..huhu..yang ade dan belum berpunyapun semua tak sudi @ jual mahal…diorang tak takut kot statistic yang menakutkan kat Mesia baru2 ni tu..hee..Dalam kepala aku nak tackle sorang minah tu ja..biaqla lambat dapatpun..lagi 5 tahunpun aku sanggup tunggu..tapi kalo lagi 10 tahun belum tahu la haha..sampai bejumpa lagi..Terima Kasih kepada yang bekerjasama sampai detik2 terakhir PKN KIY UKM nih..aku bangga ngan korang semua..Takbir!!


Meeting terakhir..kami main Truth or Dare..tak tiduq sampai subuh semua orang

Dan sebelum terlupa…inilah hero sebenaq Program Latihan Khidmat Negara versi Kolej Ibrahim Yaakob sesi 2…jeng jeng jeng…


Hmm..ganazzz tak Kapten Ralf?..nanti naik Jeneral pulak..huhu..

Babai..wassalam..

No comments: