SELAMAT DATANG KE JALAN BAHAGIA(Semoga kita semua beroleh manfaat dan syafaat dariNya)

Saturday, June 11, 2005

2 MINGGU YANG MACAM-MACAM....

aSsalamualaikum dan salam sejahtera..ape kabo?..hmm..lama jugak dah tak menulih atas sebab2 tertentu yang x dapat dielakkan maka harini nak tulislah..tulis nipun bukannye sebab pe..mungkin menjadikan kita tersenyum kembali bila kita baca balik apa yang kita tulis..tak sekarang..mungkin lagi empat lima tahun..kita tahu apa yang kita buat kekadang benda yang orang tak buat.. idup dalam bumi yang berputar..gitulah..

Hmm..Khamis minggu lepas..aku kehilangan seorang datuk yang agak rapat denganku semasa kecil..tak seperti tokki aku yang meninggal semasa aku masih dalam buaian..bermacam-macam pengalaman aku perolehi bersamanya..antaranya dia hantar aku gi sekolah kalau ayah aku pegi kursus,tolong meniaga durian, kene marah sebab mandi sungai kat kampung..dan bermacam-macam lagi...Arwah datuk aku ni sangat garang time dia jadi cikgu dulu..so sangat popular jugaklah menjadi cucu beliau..pada hari kematiannya..memang mati adalah lebih baik baginya..menderita sakit tua, nampak macam terseksa sangat..sampaikan orang yang masih hidup pun terasa insaf dengan erti kematian..aku baca quran malam tu banyak2 kat sebelah jenazah,baca Yasin..pastu abang akupun join..mak aku,ayah aku, makcik2 ku..sepupu2..

Cuma mujurlah beliau meninggal ketika mak ayah dan adik beradikku telah 2 hari pulang dari Sarawak..Mereka pegi sebab ayahku biasala..jadi bos bawak peserta2 Perak dalam tilawah sekolah2 kebangsaan.Alhamdulillah Perak muncul juara kesuluruhan buat kali ke-6 rasanya..Pertandingan tu buat kat Miri dan aku takleh ikut sebab tak abih praktikal lagi..heheh...Malam datuk aku meninggal sepupu senior aku dari KL balik..so lama dah tak beborak ngan dorang pun..Aan, Keron dan Boboy. Esoknya aku x pegi ofislah. kol 10 aku ngan adik beradik serta sepupu menimba pengalaman memandikan jenazah datuk kami. Sayu rasenya mandikan jenazah orang yang kita kenal..Pastu dibawa ke Masjid Jelutong untuk disembahyangkan kemudian dikebumikan kat Tanah Perkuburan dekat Masjid tulah..Ramai yang datang sembahyangkan..orang2 Taman Menteri, Orang2 ayah aku kat Jabatan Pelajaran Perak..dan lain2 lagilah..Apa yang aku ingat Khamis itu adalah hari yang paling letih didunia. Lepas kebumikan datuk aku, balik rumahlah..hmm..sambung lagi...

No comments: