SELAMAT DATANG KE JALAN BAHAGIA(Semoga kita semua beroleh manfaat dan syafaat dariNya)

Wednesday, May 23, 2007

Hukum Sentuh ibu/bapa mertua

Bismillah al-Rahman al-Rahim

Sewaktu berborak-borak di kantin sekolah 2 hari lepas..wujudlah satu persoalan dikalangan cikgu2 tentang hukum sentuh mak atau bapa metua..malu jugak ustaz kalo bagi jawapan salah.. saya jawab nanti kena check balik ni..bagi fatwa salah teruk ni..Saya mengajukan persoalan ini di buletin frenster dan alhamdulillah ada banyak gak respon.. semua boleh nilai sendiri mana jawapan yang paling sesuai melalui pendapat2 di bawah ini....

1. salam mak mertua tak batal....sbb kite dah tak leh kawen ngan die...n dah jadi mahram....apepun rujuk gak la kat ostat mana2..sbb nie seingat aku yg abg aku(ostat) bitau... (mesej dari syukur md Noh spm 2000 smkasas)

2.waalaikumussalam wbt..

hukum sentuh mak mertua x batal air smyg..bleh rujuk firman di bwh:

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya(hingga ke dada) dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (an-Nur : 31)

hukum sentuh bkn muhrim sama la dgn hukum menutup aurat terhadap bkn muhrim..sekiranya bole buka aurat,maka bole la juga sentuh.ayat di ats menujukkan bhw seorg perempuan hendaklah menutup aurat kecuali kpd muhrimya,termasuk bapa mertua.so bapa mertua adlh muhrim n same la jugak dgn mak mertua, x batal air smyg.. (mesej dari saudari farihah)

3.Tak batal..sama dengan isteri..
ibu mertua haram selamanya untuk dikahwini..hukum sama dengan ibu sendiri.
Tambahan sentuhan dengan perempuan ajnabi pun tak batal wudu..ini pendapat Jumhur ulama'(hanafi,hanbali,maliki) kecuali Syafie
(ini pendapat yang aku yakin)

Bagi mazhab yang menyatakan batal wudu sentuh isteri..maka batal juga sentuh mertua (pendapat mashur Mazhab Syafie)

Ada satu qaul dalam mazhab syafie..tak batal jika lelaki itu disentuh perempuan bukan dia yang menyentuh..

waallahualam (mesej dari saudara Mukhriz mat Rus kisas stpm 2002)

4. x batal
menantu dgn mentua muhrim kekal
klao dh divorced pun(mintak simpang)
still muhrim (mesej dari framstang)

5.Tak batal la Yos..sebabApabila kita menyetubuhi isteri, maka secara rasminya mak mertua haram dikahwini..
Hukum dia berlangsung sama seperti mak sendiri.. (mesej dari bro Husni kisas stpm 2001)


So dari pendapat2 ni semua bolehlah kita check balik kot2 ada yang tersilap pemahaman sebelum ni.. tapi sekiranya ada bantahan atau pendapat yang lebih bernas saya amat alu-alukan.. dalil2 yang dirujuk adalah amat di alu-alukan.. Wassalam.. TQ :)

16 comments:

amy said...

aku ingat batal sebelum ni..bagus gak ilmu sebelum nikah ni hehe

Muqreez said...

Salam..harap dirujuk kepada nas-nas dari kitab-kitab fiqh dan hadis yang Muktabar..apa yang saya msg tuh sekadar apa yang terbaki dalam fikiran

anip said...

tapi ngn mak mertua je x batal kan? ngan adik beradik isteri still batal kan?

hakim zulfikri said...

Salam... macam mana dengan nenek mertua dan ke atas....

Anonymous said...

Slm, di Malaysia kita mengikut Mazhab Shafi.. Jadi menurutnya sentuhan suami isteri membatalkan wuduk, begitu juga dengan ipar dan juga mentua.. any comment?

Anonymous said...

I am curious to find out what blog platform you happen to
be using? I'm having some small security issues with my latest site and I would like to find something more safeguarded. Do you have any suggestions?
Here is my webpage construction company near winter garden fl

Anonymous said...

Hello, I think your website might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
I just wanted to give you a quick heads up!
Other then that, awesome blog!
Also see my website: click through the up coming page

Anonymous said...

I’m not that much of a online reader to be honest but your blogs
really nice, keep it up! I'll go ahead and bookmark your site to come back later on. Many thanks
Review my homepage power boat charter ecommerce specialist

Anonymous said...

Hi there, I do believe your web site might be having web browser compatibility issues.
Whenever I take a look at your blog in Safari, it looks fine
however, if opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues.
I simply wanted to give you a quick heads up! Apart from that, great site!


Also visit my page :: Visit site

Anonymous said...

When some one searches for his necessary thing, therefore he/she wants to be available that in detail,
therefore that thing is maintained over here.

Feel free to visit my site - mom blogger

Anonymous said...

Today, I went to the beachfront with my children. I found a sea
shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell
to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic
but I had to tell someone!

my web blog :: great tasting coffee

Anonymous said...

Your currеnt post pгovides cοnfirmed
beneficiаl to me. Ιt’s extгеmеlу eduсatіonаl anԁ уou're simply naturally very knowledgeable in this field. You have got opened my own sight for you to numerous thoughts about this subject together with intriquing, notable and strong articles.

My blog http://www.ambienovernight.org

Anonymous said...

Heya i am for the primary time here. I found this board and I in finding It really
useful & it helped me out a lot. I'm hoping to offer something back and help others like you aided me.

Look at my blog http://www.wildpartygirls.org

Anonymous said...

What's Going down i'm new to this, I stumbled upon this I've found It positively helpful and it has helped me out loads. I'm hoping to give a contribution & help different users like its helped me.
Great job.

Here is my web page; http://www.jnmassage.info/

Anonymous said...

Simply desire to say your article is as astonishing.
The clarity in your post is simply spectacular and i can assume you're an expert on this subject. Fine with your permission let me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please continue the enjoyable work.

Here is my page: xvideos [www.doctor-detail.com]

Anonymous said...

It's an remarkable paragraph in favor of all the internet
users; they will take benefit from it I am sure.

Here is my site free numerology predictions