SELAMAT DATANG KE JALAN BAHAGIA(Semoga kita semua beroleh manfaat dan syafaat dariNya)

Thursday, April 14, 2011

Cerita Seribu Pengajaran

Salam... hmm.. semalam kol 11 bukak Astro Oasis.. tengok cerita MAISARA..kisah isteri yang cemburu buta dan sanggup memalukan suami yang baik..

Best jugak cerita tu.. Shamsul Yusuf jadi hero.. yang perempuan tu saya tak kenal lah..bukan semua pelakon kita kenal walau selalu masuk TV.. Bila tengok cerita tu memang banyak pengajaran yang dapat dikutip..saya sarankan siapa-siapa yang tak tengok boleh la layan pasni sebab Astro ni suka tayang banyak kali filem-filem dia...

Watak Syamsul ni kerja sebagai salesman kereta. Hensem, ramai perempuan berkenan.. Tapi dia berperwatakan suami yang sangat setia, penyabar dan kuat beribadah. Sampai solatpun dibayangkan watak lelaki yang beriman dan menangis sewaktu berdoa..

Nak dijadikan dugaan ialah dapat isteri yang terlalu kuat cemburu dan dapat kawan-kawan yang kaki hasut. Satu babak tu telefon bimbit kebetulan rosak, kena kerja dua syif pulak..kira OT la.. isteri call tak dapat..dah mula cemburu. Kebetulan pulak kawan sekerja waktu tu perempuan yang seksi habis siap hantarkan pulang ke rumah. Kantoi bila keluar kereta isteri nampak. Sebab telefon rosak tadi, si isteri tuduh suami dia pergi berfoya-foya dengan perempuan tu. Bila dah dapat pujuk, suami mandi dan solat. time solat isteri tengok suami menangis-nangis dalam doa. Itupun dia cemburu menuduh suami dia banyak buat dosa dibelakang sebab berdoa sampai nangis-nangis.. huhu

Dasyat cerita ni.. suami pun merajuk taknak makan. Barulah isteri serba salah dan berdamai. Banayk lagilah babak menarik sampaikan suatu hari si suami dimalukan oleh isteri di depan rumah. Semua yang lalu lalang semua singgah dan percaya tuduhan isteri dia tu.. Sampai masjid ada orang kampung tahan tak bagi masuk masjid sebab dituduh ada hubungan dengan pelacur.. Memang dapat rasa betapa sedihnya perasaan si suami tu sampaiakn pergi membawa diri dan bermula babak kedua..

Dalam babak kedua diceritakan pula bagaimana orang yang sedih mudah dikuasai syaitan walaupun diri yang asal adalah manusia yang kuat beribadah..Kebetulan terjumpa kawan waktu sekolah.. dibawa pulang ke rumah, terminum arak secara tak sengaja..digoda supaya teruskan minum dan akhirnya tumpas ke jalan Syaitan.... bermulalah episod duka rumahtangganya..retak menanti belah..kawan perempuan tu pula adalah pelacur kelas tinggi sebenarnya yang pernah tidur dengan negro yang ada HIV positif..

Lelaki itu nekad nak ceraikan isterinya dan mahu berkahwin dengan pelacur itu tadi..bermula pulak babak ketiga kebetulan kawan si isteri yang ada suami panas baran tiba-tiba berubah jadi jinak macam kucing.. Bila ditanya rupanya guna bomoh.. Pergila isteri dan kawanya tu ke rumah bomoh Kris Keramat.. bagi benda suruh campur dalam makanan dan esok paginya berkesanlah ilmu hitam itu... suami kembali duduk rumah dan dah tak kenal pelacur tadi.. tembelang terbongkar bila mereka berhajat nak pergi ke Mekah dan ada kawan yang alim menasihatkan supaya sebelum ke Mekah sucikan diri terlebih dahulu sampaikan si isteri terdiam dan menangis menceritakan kisah sebenar kepada kawannya itu.. bahawa dia dah bomohkan suami dia..

Ending cerita ni suami terlantar di hospital dengan alat kelamin bernanah dan berulat.. tak pastilah sebab HIV atau sebab bomoh.. Namun pengajaran yang sangat banyak dapat dikaut dari telemovie tersebut.. kisah ranjau kehidupan yang sangat sesuai dipertontonkan pada masa kini. Kisah orang alim yang tumpas.. kisah isteri yang terlalu kuat cemburu kerana suami yang hensem.. kisah bertukar-tukar pasangan yang membawa padah kerana HIV berjangkit.. kisah isteri yang membomohkan isteri dan Syirik kepada Allah.. fuh... saya kasi 4 bintang setengah untuk cerita ini dari 5 bintang..

Kita sebagai manusia perlulah sentiasa berhati-hati. Kikiskan perasaan terlalu kuat cemburu. Apabila kita sedih atau kecewa kita perlu dekatkan diri dengan Allah bukannya membiarkan diri dikuasai syaitan.. jika kita sudah beristeri..padamkan niat terhadap perempuan lain supaya tidak tewas jika Syaitan memberi ruang kepada kita..bila semua sudah berlaku( terlambat) mustahil dapat berundur semula.. Bertaubatlah sebelum terlambat..Jangan menggunakan ilmu hitam walaupun untuk tujuan baik kerana itu sudah termasuk kategori syirik iaitu menduakan Allah.. Didiklah ahli keluarga kita dengan baik jika tidak dapat mendidik orang lain atau ahli masyarakat yang lain.. InsyaAllah ..Allah Maha Esa..Allah Maha Besar

No comments: