SELAMAT DATANG KE JALAN BAHAGIA(Semoga kita semua beroleh manfaat dan syafaat dariNya)

Thursday, April 21, 2011

Macam mana nak kembalikan moral down

Harini hari Khamis.. tiga hari tak ngajar sebab bawa budak lawan bola sepak bawah 12 tahun di SK Putrajaya Presint 11(3).. berlatih sebulan lebih Alhamdulillah SK Putrajaya Presint 16(2) taklah seceroy dulu-dulu yang menjadi rebutan sekolah lain untuk diundi bersama.. Tahun lepas dah mula menjadi tapi main 9 sebelah je.. tahun ni kiranya main standard sebenar dan capai keputusan terbaik buat sekolah walaupun tak sebagus mana.. Dapatla sampai ke peringkat Suku Akhir petang semalam dan kalah 2-0 dengan Sk Putrajaya Presint 16(1).. main bersungguh-sungguh dah...

Nak jadikan cerita murid-murid ni leh la dikatakan dah moral down sebab pagi semalam semua main di bawah tahap sebenar dan ada yang gaduh sesama sendiri.. mujurlah semangat berpasukan dapat dikembalikan sebelum petang. Pagi semalam walaupun kalah masih stil layak ke Suku Akhir sebab hari Selasa dapat menang dengan Sekolah Putrajaya Presint 11(2) 2-1 dengan Deen dan Hasbullah jadi wira..

Pengalaman bawak budak bola ni sedikit sebanyak tambah pengalaman saya juga sebagai guru dan coach.. tapi coach tak bertauliah hehe.. sembang-sembang dengan Cikgu SK Putrajaya Presint 8(2), dorang dah start belatih dari bulan 1 lagi.. dah lawan friendly dengan macam-macam sekolah sebelum pertandingan sebenar ni.. semalam dorang menang suku akhir dengan SK 14(1) dan harini tak tahula jumpa sapa.. 8(2) ni calon juara la..

Setiap manusia mahupun sesatu pasukan itu ada masanya di atas..ada masanya di bawah.. selagi kita hidup masalah moral akan sentiasa wujud.. bila mental down kita rasa buat apapun tawar ja.. bila mental kuat..buat apapun semua menjadi.. taufan melanda pun takkan rasa gelabah.. Bila moral dah down macam mana nak pulihkan kembali? Satu persoalan yang saya sendiri sukar untuk mendapat jawapannya.. manusia mudah memberi pendapat..memberi nasihat..tapi benarkah semuanya kita dapat aplikasikan dalam hidup?

Nabi Allah Yunus contohnya.. pernah moral down jugak bila kaum yang di dakwahnya mentah-mentah menolak dakwah Baginda.. kaum yang kuat menyembah berhala dan matahari kalau tak silap saya.. Baginda akhirnya membawa diri dan merajuk sehinggakan Allah memberi bala kepada suku kaum tersebut.. Allah Yang Maha Besar juga tidak membiarkan Nabi Allah Yunus pergi begitu sahaja.. Baginda diduga dengan hebat sampaikan akhirnya ditelan seekor Ikan.. Namun bukanlah dimakan..Bila diluahkan ke sebuah Pulau baginda dipelihara dengan baik oleh Allah sehingga tubuh yang kurus kering kembali sihat dan segar..

Baginda sedar kesilapan baginda yang pergi meninggalkan kaum tanpa izin Allah. Kaum Nabi Yunus pula yang ditimpa bala baru sedar dan insaf setelah Nabi Yunus pergi meninggalkan mereka.. Allah mendatangkan awan gelap dan mendatangkan kepucatan pada setiap wajah penduduk tersebut.. Mereka bertaubat dan meninggalkan larangan Allah.. Mereka baru sedar bahawa dakwah Nabi Yunus dahulu semuanya benar belaka... Setelah beberapa lama berjalan akhirnya baginda tiba di kawasan kaumnya dahulu..Mereka menyambut kepulangan Nabi Yunus dengan gembira dan menjadi Hamba Allah yang taat selepas itu... Nabi Yunus kagum dengan kekuasaan Allah yang mendatangkan hidayah kepada kaumnya setelah Baginda pergi membawa diri...

Bagaimana dengan kita? Nak kembalikan keyakinan dalam sesuatu perkara memang agak susah.. lagi-lagi bila banyak kerja tertangguh.. kena complain sana complain sini.. murid-murid kerja tak siap.. tak mau dengar cakap.. Alhamdulillah setakat ni saya masih mampu mengawal situasi sepanjang berada di sekolah ini.. Tak tahulah bagaimana keadaan pada masa-masa mendatang.. orang cakap kerja cikgu kacang ja.. tapi kita yang jadi cikgu ni rasa bebanan yang amat berat sekali.. Tak tahulah di negeri lain macam mana.. kat putrajaya ni memang tak menang tanganlah..

Semoga Allah permudahkan segala urusan selepas ini.. lebih banyak pengajaran kita dapat..semakin matang kita.. semuanya akan menjadi bekalan kepada hidup kita yang tak ada noktahnya selagi hayat dikamdung badan.. Wassalam..

No comments: